Content is king přestává platit
Texty jsou jednou z nejdůležitějších částí webu, které se často neřeší tolik jako grafika. Investice do kvalitních textů nebo minimálně jejich korekci se však z dlouhodobého hlediska vždy vyplatí. Content is king je fráze omílaná každým SEO doporučením, ale fenoménem poslední doby je generování statisíců článků umělou inteligencí, které ale nepřináší prakticky žádnou hodnotu uživatelům. A takový obsah králem opravdu není.
Copywriting pomocí AI a Chat GPT
Umělá inteligence (AI) je na raketovém vzestupu v copywritingových procesech. AI, jako je Chat GPT, dokáže vytvořit rychle a efektivně poutavý text. Nemůže ale dopodrobna poznat váš byznys a zohlednit specifika a konkurenční výhody tak dobře, jako člověk. AI také nemá zaručenou faktickou správnost textu, což je důležité v případě odborných článků. Přestože AI tedy přináší mnoho výhod, lidský copywriting zůstává ji stále kvalitativně předčí. Je ale mnohonásobně dražší.
Náročnost copywritingu (kolik stojí copywriting)
Skvělý copywriting vyžaduje relativně hlubokou znalost oboru vašeho podnikání, aby text nebyl pouze "omáčka". Copywriter musí pochopit také podnik samotný, což vyžaduje čas a úsilí. Texty musí být přesvědčivé, zajímavé a informativní, aby přilákaly potenciální zákazníky.
Bohužel na otázku "kolik stojí copywriting" ale není jednoznačná odpověď. Podmínky se vždy nastavují individuálně - účtována bývá normostrana (u projektů "staršího ražení", kdy se vychází ze zaběhlého formátu Word dokumentů), hodina práce anebo je cena smluvena za celistvý úkol (např. naplnění webdesignu texty).
Zatímco obecné povrchní texty mohou být za 600 Kč za normostranu, příprava odborných článků se může pohybovat snadno v řádech tisíců. Kompletní příprava textace webu s 5-10 podstránkami na základě podkladů a elementární analýzy konkurence a oboru, se zohledněním SEO i marketingových cílů, bude začínat v profesionální sféře kolem 10 tisíc Kč.
Další otázka je volba copywritera. Ideální je insourcovat, tedy najít člověka uvnitř firmy, který zná problematiku, konkurenci a navíc má stylistické a technické schopnosti se role ujmout. Freelancer copywriter může být další volba - freelancer bývá levnější než agentura, ale nemusí se nutně vyplatit. Pokud firma najímá jednoho freelancera na grafiku, jednoho na texty, dalšího na online reklamy a dalšího na úpravy webu, s každým tráví čas podrobným vysvětlením a seznámením s firmou, oborem a prostředím. Následně jednotlivce koordinuje a ne vždy je výsledná kvalita produktem synergie.
Webdesign a copywriting: spolupráce pro úspěch
Copywriting a webdesign musí být v harmonii. Textový obsah, multimediální prvky a grafika musí být navrženy tak, aby splňovaly strukturu a požadavky dané webdesignem. Kooperace mezi odborníky, kteří jednotlivé části připravují, je klíčová pro dosažení úspěchu.
V případě spolupráce s freelancery (grafik, copywriter, marketér, programátor) se toto často ukazuje jako problém, kdy v případě nedostatečné komunikace se výstupy jednotlivých profesionálů "nepotkávají" (například texty od copywritera neodpovídají struktuře obsahu dané wireframem, takže je není kam dát) a vede to často k házení viny jeden na druhého.
Východiskem je buďto najít freelancera, který obsáhne práci více specialistů - jednotlivé disciplíny jsou ale rozsáhlé a jen málokdo dovede excelovat v oblasti grafiky, copywritingu i online marketingu na úrovni specialistů. Další alternativou je spolupráce s agenturou nebo digitálním studiem jako jsme my, kde probíhá synergie specialistů pomocí jejich zaběhlé spolupráce, obzvláště v případě menších stabilních týmů. Obvykle je v takovém případě kvalita i cena vyšší než u freelancerů a je třeba zhodnotit proto další aspekty jako spolehlivost, kvalita komunikace, přístup, transparentnost atd.
Texty podporující marketing a SEO
Webový copywriting je specifickou kombinací mnoha disciplín, včetně marketingu a SEO. V závislosti na očekáváních tak je dobré myslet i na to, že na web nebude stačit sepsat “nějaké” texty. Dobrý copywriter musí formulovat texty tak, aby byly atraktivní pro zákazníky a zároveň optimalizované pro vyhledávače. Klíčová slova jsou pečlivě vybrána na základě analýz, aby byl obsah relevantní a snadno dohledatelný.
Budoucnost copywritingu
Webový copywriting v roce 2024 stále vyžaduje lidský zásah, a to zejména z důvodu hlubšího porozumění oboru podnikání a specifikám každého klienta. I přes rozvoj umělé inteligence, jako je Chat GPT, lidský copywriter zůstává nepostradatelný pro úspěšné online projekty. Spolupráce s profesionály v oblasti webdesignu a poskytnutí kvalitních podkladů jsou klíčové pro dosažení co nejlepšího výsledku.
Je prakticky jisté, že nadále bude pokračovat rozvoj využití umělé inteligence v copywritingu a copywriteři budou postupně kombinovat své schopnosti s generovaným obsahem. Podobně jako u vývoje tedy AI bude zefektivňovat procesy tvorby generováním výstupů (v tomto případě textů) na základě zadání. Kvalitní zadání pak bude vyžadovat méně korekce výstupu AI. Lidský dotyk finální úpravy pak bude stěžejní pro dosažení psychologických efektů textu a jejich správnému porozumění návštěvníky webu.