User friendly web, jak by se označil web s dobrým UX, je tedy hezký, navodí v člověku dobrý pocit a navíc se dobře používá. A kde se uplatňuje UX? Právě v druhé zkratce nadpisu - UI. User interface je uživatelské rozhraní - prostředek komunikace mezi člověkem a strojem. Toto médium je to, co vidíte na obrazovce a to, jak komunikujete s aplikací.
Dobré uživatelské rozhraní je dobře navrženo ve smyslu webdesignu, je graficky poutavé a pobyt na stránkách je příjemný. Ovládací prvky jsou po ruce, na očekávatelných místech a pomáhají a radí uživatelům, jaké kroky mají provést. Moderní UI často obsahuje interaktivní a animované prvky, které by měly přispívat přehlednosti a snadnému používání. Dobré UI je pochopitelně responzivní, tedy zachovává si svou přívětivost i na mobilu.
UX se stalo velkou disciplínou a je jedním z faktorů, který značně ovlivňuje výslednou kvalitu a cenu webu, e-shopu nebo aplikace. Pozor tedy na levnou grafiku, kde grafik třeba vůbec UX principy nezná a neaplikuje. V druhém extrému jsou modeloví uživatelé, průzkumy, testy prototypů webdesignu včetně eye-tracking analýz, pokročilý sběr analytických dat, vyhodnocování, ab testování prvků atd atd.
UX je proto třeba mít na paměti nejen jako nice-to-have prvek, ale jako důležitou součást webu, která může přinášet zákazníky a konverze. Sladit marketingové prvky, ovládácí prvky, SEO a estetickou stránku dělá z webdesignu náročný úkol - snažíme se proto vždy hledat tu správnou úroveň, kdy každá koruna rozpočtu na webdesign navíc je znát. Rozdíl mezi webdesignem za 8000,- a 20000,- bude totiž obrovský, zatímco mezi 400 tis. Kč a 600 tis. Kč už bude přínos řádově jednotek nebo menších desítek procent. Určit "správný rozpočet" je ale pochopitelně naprosto individuální a zvažujeme vždy okolnosti a cíle (např. webdesign nemusí řešit SEO u interní aplikace firmy).